Gay på TV i veckan



Lördag, 30 augusti

21.15-00.55 Pearl Harbor
Homoerotik och läskig patriotpropaganda.

20.00-00.55Batman & Robin + Batman Forever
Intressant att filmen från 1997 går före den från 1995. I alla fall, i ”Batman & Robin” spelade George Clooney Batman. Han säger att han spelade sin Batmankaraktär gay. Det ser jag fram emot att se. ”Batman Forever”  (som börjar 22:30) har jag sett och där spelar Val Klimer Batman på ett väldigt homoerotiskt sätt. Han kan typ inte välja mellan Robin och  (den obligatoriska) ”tjejen”.

.

Söndag, 31 augusti

22.00-23.00Torchwood
Del 9 av 13.

22.00-00.30Spider-man 2
Lite homoerotiskt mellan spindelmannen och bästisen Harry.

02.40-04.40 Den spanska lägenheten
Ska innehålla åtminstone en lesbisk kyss.

.

Tisdag, 2 september

22.30-23.00Färöarnas sista bögar
”Reportage från 2006. Misshandeln av en homosexuell man på Färöarna i oktober 2006 kom att utlösa en hetsk debatt och en politisk kris. I ett samhälle där många människor fortfarande betraktar homosexualitet som en synd aktualiseras frågan om huruvida den dåvarande färöiska lagstiftningen om diskriminering skulle utökas till att också omfatta homosexuella. Även 6/9.”

/Johnny (citat hämtade från TVGuiden)

7 comments

  1. ooh, ser fram emot all Batman :3

    kan även komma med lite info om veckans avsnitt av Torchwood, som är ett av de bättre i min mening.

    Gwen vaknar och upptäcker att hon blivit akutgravid på grund av ett bett från en utomjording hon fått kvällen innan. Det är egentligen ingenting som inte Torchwood kan fixa, men problemet är att det är samma dag som hennes bröllop.
    Jack går väl runt och är överemotionell mer eller mindre hela avsnittet. Ianto skickas iväg för att köpa ny bröllopsklänning åt Gwen (får en kommentar i stil med ”Jasså, du köper åt en ”vän”? Du anar inte hur många män det faktiskt är som kommer in och köper klänningar åt sina ”vänner””)
    Annars i homoinnehåll så blir det tryckare mellan Jack och Ianto, och på frågan ”What will you do while I’m on honeymoon?” från Gwen svarar Jack ”You know, the usual. Pizza… Ianto..”

  2. förresten så måste jag bara säga att jag tycker att ni gör ett jättebra jobb med bloggen! Ni har möjligtvis inte typ en ”donera-pengar-knapp” som en del sidor har, som leder till typ Paypal? Skulle kunna tänka mig att bidra med en liten slant :3

  3. aah, sweet :D har en del pengar på mitt paypal för tillfället, ska kolla hur mycket det är o sånt :)
    men yes, jag är subscribed till er feed och allt, följer stenhårt :D det är skitbra, särskilt Gay på TV i veckan, för det är så svårt att hålla koll på allt potentiellt gayigt själv.
    jag är själv ett stort fan av Torchwood, men har hört att många tycker att det är rätt B. Jag antar att plotten kanske inte alltid är den bästa, och att man antagligen måste gilla sci-fi för att uppskatta den. Personligen är jag mer eller mindre uppfödd på halvtaskig sci-fi, så att hitta en serie som kombinerade det med homoerotik var som att snubbla över en guldgruva. Det jag gillar framförallt med Torchwood är att det aldrig läggs någon egentlig värdering vid sexualiteter, utan de bara existerar utan att vara något som ifrågasätts, vilket känns väldigt skönt och befriande. Tror att det egentligen bara är i första eller andra avsnittet som Jacks eventuella sexuella läggning egentligen tas upp.

  4. Inga problem :D
    Mighty Boosh är verkligen underbart, även om jag inte riktigt gillar säsong 3 lika mycket som de två tidigare, kyssen till trots. Vince är för bitchig och populär, Howard för awkward. Det känns som att de glider isär. Det talas ju om att en film är på G, och det har utlovats minst en gayscen, så man får väl hoppas på det :3

    Ja, ge Torchwood en chans! Säsong ett är rätt seg, tycker egentligen att man kan dra igång direkt med säsong två med det underbara avsnittet Kiss Kiss Bang Bang, men jag antar att det kan vara svårt att förstå vad som pågår om man inte sett den föregående säsongen (även om de flesta avsnitt är mer eller mindre fristående)

    Torchwood är ju en spin-off på Doctor Who, och det är Captain Jack Harkness som gått från Who till Torchwood. Om jag har förstått det rätt så var Jack den första icke-heterosexuella karaktären i Who i hela seriens historia (har ju gått från typ 1963-89, och sen från 2005 tills nu) när han dök upp 2005. Tack vare honom så bjöds det också på den första samkönade kyssen i serien 2005.

Kommentera

