TV-tablå: 24 februari-2 mars 2011


Varning/OBS!: Detta är inte tips på bra filmer, bara på alla program och filmer som innehåller det minsta lilla HBTQ-vänliga den här veckan. De film”tips” som involverar ”IMDb-keywords” har jag inte sett så jag återberättar bara vad för keywords som IMDb erbjuder. Ibland är det bara ”gay by the way”, som jag brukar kalla det: en kort scen med en gaykyss, en dragqueen på scen eller så nämns det att någons mamma är lesbisk. Så bli inte besviken utan att rapportera om det till mig. Filmerna nedan ses på egen risk.

torsdag

21.00 – The Simpsons – filmen
IMDb-keywords: “Gay Kid”, “Male Male Kiss”, “Gay Couple”, “Homosexuality”.
Har sett filmen men kommer inte ihåg det här. Jag kommer inte ihåg någon film alls, å andra sidan…

02.10 – Dirty Harry
Homofobisk och rasistisk sniper siktar mot ett bögpar på en bänk men blir distraherad och de överlever. Haha. Det är allt av gayintresse i den här filmen.

fredag

22.00 – The Wedding Crashers
…ska ha med en homosexuell karaktär men troligtvis bara för komisk effekt. Jag började kolla på filmen för typ ett år sen men orkade inte se klart. Den var så dålig!

22.35 – American Beauty
En homosexuell man kysser en heterosexuell man i tron att han är homo.

00.10 – Belle de Jour – dagfjärilen
IMDb-keyword: ”Lesbian Innuendo”.

00.55 – Bad Boys
IMDb-keyword: ”Homosexual”.

01.35 – Valentine
IMDb-keyword: ”Man in Woman’s Underwear”.

02.20 – Mardrömmen
IMDb-keywords: “Gay friend”.
Alltså, det är så kul – typ alla Clint Eastwoods filmer tycks innehålla någon liten homosexuell karaktär. Jag har bara sett ”Dirty Harry” och där är det en mördare som tänker skjuta några bögar som sitter och gullar på en parkbänk men han blir distraherad. Den här filmen är också från början av 70-talet – en tid inte så känd för öppensinnade porträtt av homosexuella. Frågan är om Clintan är öppensinnad som tar med homosexuella eller om han bara är en homofob som stoppar in läskiga homosexuella karaktärer (för att få han själv att framstå som straight?). Jag vill inte tro det om honom och här är ju till och med ”friend”. En homosexuell VÄN är väl en god person? Det kvarstår att se i en film med titeln ”mardrömmen”. Hah.

lordag

19.15 – Accepted
IMDb-keyword: “Anti Gay”.
Trots det fina namnet (accepted) så ska den här filmen tydligen vara anti-gay. Det säkraste är att absolut inte kolla på den för den har fått dåligt betyg och har inga keywords som visar på att de har gaykaraktärer.

23.30 – Auto Focus
En film om skådespelaren Bob Crane och dennes kompis John Henry Carpenter. I filmen ska Carpenter porträtteras som bisexuell och vara kär i Crane, men IRL ska visst Carpenters exfru bestämt hävda att han helt och hållet var heterosexuell. Haha!

23.10 – Constantine
Tilda Swinton spelar ängeln Gabriel. Ganska queert, men å andra sidan har hon spelat man förut, t.ex. i Orlando (ska snart recensera den) och änglar ska vara ganska könlösa om jag har förstått det rätt.

sondag

19.55 – Bikini
Animerad kortfilm med transtema av Lasse Persson.

21.00 – Det näst bästa
Kvinna får barn med sin bögkompis. Intressant vårdnadstvist.

23.45 – Chain of Fools
IMDb-keyword: ”Transvestite”.

02.40 – Danny: My Secret Female Body
Det låter ju sensationellt, men det är en brittisk dokumentär om en FTM-transsexuell person.

20.00 – Top Model 15
Modellaspiranten Kayla är öppet lesbisk.

21.00 – Miss Secret Agent 2
IMDb-keywords: ”Lesbian Kiss”, ”Drag Queen”

tisdag

00.45 – Kung Fu Hustle
IMDb-keywords: ”Cross Dressing”, ”Gay Sterotype”, ”Gay Hairdresser”, ”Pretending to be Gay”.
Jag kommer inte ihåg mycket av gayinnehållet men jag minns att jag tyckte att det var en skitkul komedi när jag såg den på bio.

onsdag

21.00 – Irene Huss: Nattrond
IMDb-keywords: ”Gay Interest”, ”Gay Man”, ”Homophobe”, ”Gay Slur”, ”Homophobic Slur”.

21.00 – Rogue Assassin
IMDb-keyword: ”Lesbian Kiss”.

/Johnny

Kommentera

