Mio min Mio (1987)


Mio in the Land of Faraway, 1987, Sverige/Sovietunionen/Norge

En riktigt fin barnfilm med mycket hjärta. Såklart, det är ju Astrid Lindgren som skrivit boken, men annars så är det en svensk-sovjetisk film med engelsktalande skådespelare (dubbad till svenska om man ser den svenska versionen! Gosh!) Men kärleken (”bara vänner”, tsss knappast!) mellan Mio (Nick Pickard) och Jum-Jum (spelad av en ung Christian Bale) är övertydlig. Blickar, smekningar (på kinden och över håret) och saker de säger (”Om jag inte kommer tillbaka så är du den sista jag tänker på…”). Jag kan inte tänka mig en mer homo barnfilm. Tänk inte på att skådespelarna är usla bara!

/Imdb/

/Johnny

One comment

  1. så himla kul att den är dubbad från ryska. fast jag fattade itne det föränn nåt år sen, hade alltid undrat varför munnarna inte rörde sig rätt till talet, varför har de dubbat en svensk film liksom?
    shit, jag måste se den odubbade versionen, det vore så coolt. fin film för övrigt, fin musik, söta pojkar oavsett vad de hyser för känslor gentemot varandra.

Kommentera

