Blades of Glory


Blades of Glory, 2007, USA

Efter att ha blivit banned for life från manlig konståkning, bestämmer sig två rivaler för att börja tävla i paråkning istället. Med varandra som partners.

Will Ferrell spelar en sexmissbrukande konståkningsrebell medan Jon Heder är smörig och klassiskt skolad.

Blades of Glory är löjlig, överspelad, smaklös…och alldeles, alldeles underbar. Fruktansvärt rolig men även rörande här och där för såna som jag. Samtidigt som hela den komiska poängen är hur töntigt och fjolligt konståkning är, är det något uppfriskande fördomsfritt med hela filmen.

Det enda vi HATAR med Blades of Glory är att Jons uppenbart homosexuella karaktär blir ”kär” i en tjej. Att inte ens en film som denna låter någon vara bög gör mig deprimerad./Imdb/

5 comments

  1. ”Att inte ens en film som denna låter någon vara bög gör mig deprimerad.” Jepp, mig också. Men bara idén om samkönade konståkningspar är så revolutionerande för den här sporten att det nog inte gick att gå längre kan jag tänka. Baby steps, liksom…
    OT: kom just att tänka på att den mest romantiska kyss mellan två män jag personligen sett på rörlig bild nog var mellan den dödsdömde mördaren Chris Keller & mönsterfången Tobias Beecher i serien Oz, en av världens bästa serier ever.

  2. Jag reagerade också lite på Jimmy/Katie-pairingen… kändes väldigt mycket som att de tyckte att de bara var tvungna att göra nåt åt Jon när Will Ferrells karaktär var så uppenbart betonghetero.

    Fast det roligaste med hela filmen tycker jag nästan var det där korta, korta klippet med en präst som hävdade att det fanns ett förbud i Bibeln mot samkönad konståkning. Någonting ditåt var det i alla fall, jag minns bara att han viftade med en bibel och såg arg ut.

Kommentera

