Wilde


wilde.jpg

Wilde, 1997, Storbritannien / Tyskland / Japan

Det här är filmen om Oscar Wilde‘s liv, fast mest om hans kärleksaffärer – inte så mycket om hans pjäser. Oscar Wilde (spelad av Stephen Fry) hade en fru och två barn, men fann sig bäst tillsammans med något yngre män. Männen porträtterades av hotties som Jude Law (The Talented Mr. Ripley) och Ioan Gruffudd och t.om. en Orlando Bloom dök upp i början. Jag såg den här filmen för första gången igår och jag blev väldigt positivt överraskad. Jag har velat se den här filmen i säkert 8 års tid, men jag hade inga stora förväntningar på homoinnehållet. Det som gjorde mig så glad var hur öppna Oscar Wilde och hans lover boys var trots att det utspelade sig på 1800-talet. De var visserligen överklass och kunde köpa sig fria från utpressningar och misstankar, men viljan fanns ändå där; att leva ett vanligt liv fastän i ett homosexuellt förhållande. Det finns en del sexscener i filmen också – de visar varken överdrivet mycket eller försöker censurera, så det är skönt. Om Hollywood hade gjort en film om Wilde hade han ju varit straight. Diskussionerna går ju om han var bisexuell, homosexuell eller kanske t.om. pedofil (han såg den gamla grekiska kärleken som den överlägset finaste kärleken) men vad jag har läst så var hans älskare unga, men inte så unga att de var under 15 år. Hur man ska mäta moralen i det är svårt då det handlade om 1800-talet då kvinnor blev bortgifta i 15-årsåldern också.

/Imdb/

/Johnny

2 comments

Kommentera

