Peep Show


peepshow-790347.jpgPeep Show (2003-) är en brittisk komediserie om Jez (Robert Webb) och Mark (David Mitchell) som delar lägenhet. Peep Show är gjord så att man ständigt ser händelserna ur karaktärernas eget perspektiv och dessutom får höra deras tankar. Vore det inte för detta format skulle vi aldrig ha fått veta att den dagdrivande musikern Jez är bisexuell. När hans flickvän vill ha strap-on-sex går han motvilligt med på det samtidigt som vi hör honom tänka: ”Jag kan föreställa mig att det är [en annan manlig karaktär i serien]. Ja. Då kommer det kännas bättre.”

Och efter att en kvinna osäkert frågar honom om det är väldigt futtigt att bara ha varit med fyra män, svarar han neej då, men tänker: ”Fyra!? Herrejävlagud! JAG har knullat fler än fyra män!”

Han får även en flashback av att ha haft ecstasy-dimmigt sex med en galen knarkare vid namn SuperHans. Det och en mycket känslosam kram med strap-on-fantasikillen är de enda gångerna man hittills har fått se Jez leva ut sin homosexuella sida i serien. Jag hoppas på mer!

Peep Show har gått i 4 säsonger och nummer 5 börjar i maj. Serien finns att köpa på Amazon.

/Miriam

5 comments

  1. Peep Show är gjord av awesome, och ett personligt favoritavsnitt i den manliga kärlekens tecken är avsnittet där Mark blir kär i sin chef.
    Tack för att ni tipsade, jag vill att hela världen ska inse Peep Shows storhet;)

  2. Elin J: Jag såg det verkligen inte som att Mark var kär i Alan alltså. Det var mer Jez som förde över sin egen homonoja till Mark, tyckte jag.

  3. Okej, lite Jez’s fel, but still – oslagbart avsnitt, och ja. Som jag sa själv till pojkvännen om chefen ”det är ju en ståtlig neger det där.” Vilket det är, han är ju en nubisk gud i the Beach, liksom.
    Ja, jag vet att det är politiskt inkorrekt and whatnot, men det var sagt med glimten i ögat. Jag har ju för fan bott i afrika!:D

  4. Jag menade att jag fullkomligt förstår Mark i sina sexualitetsfrågetecken, eftersom chefen är en riktig fox;) Han såg ju ut som en nubisk gud i The beach, ffs;) Jag var trött när jag skrev det där och ser nu att det blev lite luddigt. I grund och botten är jag lite skadad från min tid i afrika, då jag och en annan polare brukade lägga oss till med Lidingö-dialekt och ”åsikter” som hör hemma i nazityskland som frukostskådespel för varandra, för att fördriva tiden. Leka kolonialmonster, liksom. ber så mkt om ursäkt för det.

    Diskriminering, rasism och sexism är fruktansvärt och något jag protesterar högljutt emot så fort jag får chansen. Jag lovar!:D Hade jag haft några sådana tendenser öht hade jag haft det väldigt svårt för ett år sen, då jag bodde som ensam vit tjej med 150 Zulus, men jag hade det jättekul;)

Kommentera

