Mamma Mia!


Mamma Mia!, 2008, USA/Storbritannien/Tyskland

En ABBA-baserad musikal om Sophie (Amanda Seyfried) som är 20 år, bor med sin mamma på en liten ö i Grekland och är på väg att gifta sig. Men innan hon skaffar ett eget liv och familj så vill hon veta vem hennes mystiska pappa är. I smyg läser hon sin mammas gamla dagbok, hittar tre män som skulle kunna vara potentiella fäder och skickar sedan bröllopsinbjudan till dem utan mammas vetskap. När de alla dyker upp på ön är förvirringen stor.

Jag gick ut med ett stort leende på läpparna efter den här filmen. Jag hade inte höga förväntningar alls för det var ju liksom en musikal – kan det bli annat än cheesy? Men jag blev förvånad över hur naturlig den ändå var – Mamma Donna (spelad av fantastiska Meryl Streep) och hennes jämnåriga väninnor sjöng medelmåttigt och hade medelmåttiga utseenden – och när jag säger det menar jag verkligen något positivt! Trots en ganska tillgjord story och lagom tillputsade ABBA-låtar så fanns ändå glimten i ögat. Det är dessutom otroligt ovanligt att se starka, medelålders, självständiga, högljudda kvinnor som framställs positivt och ändå tillåts vara sexuella – ja, till och med ”slampiga”. Det var sååå inte Hollywood!

Och förstå hur lyckligt överraskad jag blev när det visade sig att det fanns en gaykaraktär! Med orden ”Du var den första kvinnan jag älskade… och den sista” outade sig Colin Firths karaktär Harry helt surprisingly och gjorde lite skjortlös dancing in the rain med en anonym grekisk man. Men det var också allt. Man hade inte ens fått se den där grekiska karaktären innan – han hade inte ens ett namn! Det blir en ”titta vad politiskt korrekta vi är” och trots att jag vill ha alla HBTQ-karaktärer jag kan få, så spelar det inte så stor roll om de inte blir behandlade med samma respekt som de straighta karaktärerna. Harrys sexualitet blev en one-liner och överglänstes av alla de andra heteroparen som faktiskt hade känslor och fick kyssas. Filmskaparna tyckte alltså att det var viktigare att visa när han kom ut med sin homosexualitet än när han levde ut den. Firth spelade i en mycket homovänligare film redan 1984: ”Ett annat land”.

/Imdb/

/Johnny (Om någon vet vad den där grekiska skådespelaren heter så hojta till!)

One comment

  1. Jag såg filmen förra veckan, med din recension i bakhuvudet och märkte att du hade lite fel.

    Den grekiske mannen dyker upp på möhippan första gången. Man får se Harry ge Herr Anonym ett ögonkast under den grekiska ringdansen. Sedan när Harry dagen efter försöker berätta för Sam att han är Sophies pappa så missförstår Sam honom och tror att han pratar om sin homosexualitet.

    Other than that, underbar blogg! Ett måste i min vardag.

Kommentera

