Room Raiders


Idag när jag slog på TV:n (Ja, MTV är min default-kanal!) så visades det någon dokusåpa som hette Room Raiders. Programmet går ut på att en person besöker 3 lägenheter/hus, rotar runt och bestämmer sedan vilken av ägarna till rummen hen vill dejta, baserat på det hen hittat i huset. Den här gången var det en lesbisk tjej som kollade runt i tre tjejers rum (de var såklart intresserade av att dejta henne också). Jag har sett det här en gång tidigare och då var det homosexuella män, har jag för mig (det finns säkert avsnitt som handlar om straighta också, för politisk korrekthets skull ^^) så Homo/Bi-intresset är ett faktum.

Det som var skönt var att det inte var ”anpassat till en straight publik”.  Flatkulturen fick ta plats utan förklaring och finputsning, de sexuella skämten fick vara grova och de gjorde sig inte sexiga ”för män”, utan för andra kvinnor. Inget plastigt playboylesbiskt alltså.

Andra MTV-realitydraman med queera inslag är

  • Tila Tequila – A Shot at Love 2 (!)
    – bisexuella Tila fick inte sitt förra realityförhållande att funka, så nu kallar hon in 30 nya rekryter – hälften tjejer, hälften killar.
  • Bromance
    – dokusåpa där killar tävlar om vänskap med en cool kille. Parodi på dejtingserier.
  • NEXT
    – I varje avsnitt får en människa dejter med fem människor av det kön de vill ha. Om de tycker att dejten är tråkig trycker de på en knapp: NEXT! Jag tror jag har sett fler homoavsnitt av denna än heteroavsnitt. Är det en slump?
  • The X Effect
    – Hemsk dokusåpa där ex-par blir filmade tillsammans (under upplagda, romantiska omständigheter) av MTV och bevakade av de nuvarande älskarna. Allt verkar – förutom omoraliskt –  extremt upplagt och om det inte är det så är deltagarna korkade. Jag har sett kanske två avsnitt – båda med heteropar, men det verkar finnas homopar också.
Kommentera

