Manlig vänskap


Alltså, jag älskar vänskap och kärlek och sånt – speciellt mellan män. Men jag blir så j-a arg när det görs en miljard filmer om KÄRLEK (=mer än vänskap) mellan män och kvinnor och nästan ingen alls om ENDAST VÄNSKAP mellan en man och en kvinna. Och så när man kommer och föreslår att ett vänskapsförhållande mellan två män på TV verkar vara KÄRLEK så blir folk arga och säger ”Va? Nekar du män att ha nära vänskapsförhållande till varandra? Försöker du förminska det genom att blanda in sex i leken? Det är såna som du som gör att män inte vågar krama varandra i rädsla att bli sedda som bögar”.

Starsky-Hutch


AARGH! Vad jag vet så har ingen (kanske en överdrift) man blivit mördad för att han har haft en NÄRA VÄNSKAPsrelation till en annan man – däremot är det inte ovanligt i världen över att män som har en NÄRA KÄRLEKSRELATION till en annan man ligger i farozonen.

En man kollar på en kvinna – hon kollar tillbaka. Det är kärlek med sexuell attraktion.
En man kollar på en annan man – han kollar tillbaka. De offrar sina liv för varandra. De kramas och tar på varandra och blir svartsjuka när andra kommer in i deras liv. Det är vänskap. MANLIG VÄNSKAP.

Bah!

Alltså, folk som är helt blinda för själva storyn och bara tolkar händelser utifrån vilket kön personen har… Aha, en kvinna gör så – då måste hon mena det där. Och om en man gör samma sak måste han mena något annat. Jag är ledsen men jag känner mig så överlägsen de där människorna. Jag blir fett elitistisk när jag hör talas om de där krakarna. De har troligtvis aldrig förstått kärlek utan läser receptet ordagrannt varje gång.

Jag älskar verkligen Star Trek. Där är det ”nära manlig vänskap”. Star Trek-teamet är alltid så skrytiga om hur de har med kvinnor och mörkhyade och asiater och sånt – hur de ger en positiv bild av framtiden där alla minoriteter kan leva i fred – men homosexualitet lyser med sin frånvaro. Det är helt stört. Gene Roddenberry, skaparen av detta enorma sci-fi-fenomen utlovade gaykaraktärer i en kommande säsong, men han hann dö innan det blev verklighet. Och de efterlevande sket i hans önskan. Det är ett slag i ansiktet på hela gayrörelsen. Skriv på listan här för att lobba in gaykaraktärer i kommande filmer.

Kirk och Spock har en sån olidlig sexuell spänning mellan sig och det är ingen brist på kärlek heller. De är som ett gift par som älskar varandra otroligt mycket. Ett citat från Roddenberry (som jag hittade i boken Star Trek Lives! skriven 1975):

”I definitely designed it as a love relationship. And I hope that for men […] who has been afraid of such relationships […] that they [Kirk and Spock] would encourage them to feel love and affection, true affection […] love, friendship and deep respect. That was the relationship I tried to draw. I think I also tried to draw a feeling of belief that very few of us are complete unto ourselves. It’s quite a lovely thing where two halves make a whole.”

Roddenberry hittade också på ordet t’hy’la (vän/broder/älskare på Star Trek-språket Vulcan) för att beskriva Kirk och Spocks relation (från Spock’s point of view) och jämförde dem med Alexander den store och (hans älskare) Hefaistion. De känns rätt nära, men som sagt – om man inte hånglar med tungorna – och gör det med SERIÖS musik i bakgrunden! –  så är man visst straight.

Om en man hånglar med en annan man och gör ett skämt av det så är man visst ännumer heterosexuell än det är möjligt. Mycket mystiskt. Att hångla med en killkompis är idag det säkraste beviset på att man är straight idag. Ännu ett slag i ansiktet. Förut var det ”hellre synas än inte” när det gällde HBT på film, men nu har vi kommit så långt (=väldigt kort) att jag hellre vill se några få BRA gaykaraktärer än många dåliga.

Jag känner mig sugen att börja kolla på Starsky and Hutch. jag har hört mycket slashigt om dem och när jag söker på dem på Youtube får jag bara upp slash fastän ingen ens använder sig av ordet slash när det handlar om dem. De bara är väldigt nära….vänner, tydligen:

DAVID: Well, when people really don’t know what to do with strong male relationships, they call them gay. which is stupid you know. I think when you have a friend that’s a male and a really good friend, there’s no bond that’s stronger. Through history in the strongest relationships have been male.

Det där var typ en slap in da face till både kvinnor och homosexuella (och transpersoner! *vinkar från ett hörn*). Välmenat, men nej. Kolla här, visst är de fina ihop? Touchy touchy:

Och folk som säger att jag är sjuk i huvudet för att jag slashar barn? Well, det är inte så att jag slashar dem i två blodiga delar som i en rysare (för det hade varit ganska sjukt) utan jag föreslår bara möjligheten att Mio och Jum-Jum är kära i varandra. Eller att Nils Karlsson Pyssling och Bertil har flirteri på gång… Nej nej, de är barn och alla barn är asexuella eller heteropotentiella. Usch, jag ryser av tanken på alla pojkar som vuxna i min närhet försökte pracka på mig när jag var barn.

Jag väntar bara på att Merlin och Arthur eller nya Kirk och Spock ska ta och hångla loss och visa omvärlden att kärlek och sexuell attraktion inte bara kan uppstå mellan redan outade homosexuella karaktärer – det kan utveckas under en lång tid och det är också det jag gillar bäst – när vänskap blir till ”något mer”. Den där övergången.

Missförstå mig rätt. Jag älskar fina porträtt av vänskap, men seriously: det är dags för fina filmer om homosexuell kärlek – och de som har allas ögon på sig har förmågan att påverka attityder. Vad kan vara finare än ett komplett kärlekspaket med oändlig kärlek, vänskap och sex?

/Johnny

3 comments

  1. hur gör man om man vill kolla på star trek nu? det var lättare när det gick på tv varje torsdag och jag satt kvar och kollade efter barnprogrammen för att slippa börja med läxan. vilka tider…
    jaja, får väl hitta nån som är villig att slå sig ihop med mig och skaffa en dvdbox.

Kommentera

