If… (1968)


If…, 1968, Storbritannien

Regi: Lindsay Anderson
Manus: David Sherwin & John Howlett

En brittisk pojkskola med huvudingrediensen pennalism. Mängder av huvudkaraktärer som jag blandade ihop efter ett tag… Michael McDowell spelar huvudrollen men han är inte speciellt gay. Däremot verkar homosexualitet vara rätt normaliserat på skolan. Fortinbras (Michael Cadman) snackar öppet om hur han tycker att Rowntrees lilla pojkslav Bobby Phillips (Rupert Webster) är het och alla tycker att Denson (Hugh Thomas) är en partypooper när han tycker att det inte är vuxet nog att tända på pojkar. Pojken Phillips blir själv kär i en lite äldre elev som han ser i gymnastiksalen (Richard Warwick) och de två har sedan en söt liten romans.

Den här filmen påminde mycket om C i uppförande och Du står inte ensam – det är homosexuella pojkar och rebeller som gör revolt mot det stela skolsystemet. Jag tycker att det var en helt okej film, om än lite rörig. Jag kanske bara inte förstod den. En skum sak var hur scenerna växlar mellan svartvitt och färg men nu läser jag att det berodde på rent ekonomiska skäl. Öh, jag har inget mer att säga. Förlåt för mina oseriösa recensioner men jag har så många att skriva och det tar timmar :(

/Johnny

imdb favico

Kommentera

