Bunny and the Bull (2009)


Bunny and the Bull, 2009, Storbritannien

Manus & regi: Paul King

Filmen handlar om vännerna Stephen Turnbull (Edward Hogg) och Bunny (Simon Farnaby). Stephen har inte kunnat gå utanför ytterdörren på ett år, och alla hans dagar består av en väldigt strikt rutin. Han duschar i 27 minuter, borstar tänderna i fyra, gurglar i åtta, och använder tandtråd i sju. Sen arkiverar han tandtråden och noterar PH-värdet på sin urin. Han äter alltid precis samma sak till lunch. Men en dag så gör ett råttangrepp att han inte kan äta den frystorkade vegetariska lasagnen han har ett lager av, och han tvingas bryta sin rutin och möta sina demoner. Han föröker gå utanför dörren. Han klarar det inte, och kastas sen in i en värld av flashbacks från en roadtripp han gjorde med Bunny ett år tidigare, och det är uppenbart att han har minnen att bearbeta för att kunna komma vidare.

Bunny är uppenbarligen väldigt intresserad av Stephen, under de första fem minuterna man ser de två ihop så hinner Bunny säga ”You’re gorgeous!” till Stephen minst tre gånger. Under roadtrippens gång så nakenkramas han och invaderar sin väns säng (även då naken), med orden ”What’s wrong with the world when two buddies can’t have a cuddle without tongues wagging, people talking?”. När Stephen berättar för Bunny att han blivit kär tolkar han det med en gång som att det är honom han är intresserad av, och låtsas som att han inte känner likadant (”I’ll do snogsies for the wank-bank but I gotta draw the line at penetration”). Förvisso ligger Bunny med varenda kvinna han träffar, men det känns snarare som att han överkompenserar för den personen han aldrig kommer att få. Värt att tillägga är att Bunny är ett riktigt as som alltid har en förmåga att förstöra för Stephen, och man vill gärna strypa honom.

Det är en väldigt vacker film, alla miljöer i Stephens flashbacks är uppbyggda av saker i hans hem. Ett tåg är gjort av hans badrum, Polen består av tidningspapper, en restaurang av kartong. På det hela taget försöker filmen vara en slags kombination av Amélie och Science of Sleep med humorinslag, men lyckas inte riktigt beröra så djupt som jag tror att de hade velat. För regi och manus står Paul King, som är mer känd som regissören från The Mighty Boosh. Och nog känns det booshigt. Inte minst för att han tagit in Julian Barratt och Noel Fielding i biroller.

/Hallor

3 comments

  1. Jag såg den här filmen för någon månad sen och jag tänkte på det där du skrev men bestämde att jag var tvungen att dra gränsen för att jag inte skulle recensera allt jag såg. Jag tror jag skrev något kortfattat men bestämde sen att jag inte skulle publicera det, så jag är glad att du recenserade den.

    Jag gillade verkligen filmen för dess diskreta humor och surrealistiska stil men kände precis som du att det saknades något. Den berörde mig inte helt. Jag hade velat ge en femma men det stannade vid 9/10.

  2. Förresten, utan att spoila: Vad tror du om symbolismen med Bunnys jakt på att få ”tjurfäkta” (och sticka sin lans i tjuren) och Stephens efternamn Turnbull? Är det en gay vilja att penetrera sin vän eller bara viljan att ständigt VINNA över honom?

    1. hm, har inte riktigt tänkt på det. Min tanke ang Turnbull/Bull var mest att man tror att det är Stephen som är ”the bull” tills tjurfäktningen börjar komma på tal. Men det är sant, det kan nog finnas en viss symbolism där. Min känsla säger iofs att det snarare handlar om Bunnys vilja att alltid få sista ordet/vinna…

Kommentera

