Stuart: A Life Backwards (2007)


Stuart: A Life Backwards, 2007, Storbritannien

Manus: Alexander Masters
Regi: David Attwood

Alexander Masters (Benedict Cumberbatch) jobbar på ett härbärge för hemlösa när det plötsligt stängs. I arbetet för att försöka få det öppnat igen får han kontakt med Stuart Shorter (Tom Hardy), en alkoholiserad, drogberoende, psykotisk hemlös. Alexander fascineras av hans livshistoria och bestämmer sig för att skriva en bok om honom.

Jag blev väldigt gripen av den här filmen, men det tog mig ett tag att bestämma mig för om det var en film som passade för den här bloggen eller inte. Det är egentligen inte en gayfilm, det är ingen homoerotisk stämning, det finns inga gaykaraktärer inslängda nånstans. Men jag tror att den ändå kan vara av intresse, för den frångår den vanliga klyschiga ”heterosexuell man som vill vinna tävlingen och vinna tjejen”. Det handlar om en fin vänskap mellan två väldigt olika män. Eller som Tom Hardy säger i en intervju:

”Two people meet, they become friends, one of them decides to write a book about the other, and through this they find out more about themselves and life and love and understanding.”

De umgås massvis, dricker ihop, sover ihop, håller händer. Alexander dömer aldrig, försöker aldrig förändra Stuart, han vill bara förstå och finnas där för honom. Och nog finns det en himla massa kärlek med i leken, även om den inte är av den erotiska sorten.

/Hallor

7 comments

  1. En grej som gör mig lite frustrerad är att Cumberbatch känns perfekt för att spela gay i typ random historiskt drama/Miss Marple/Poirot etc, men hittills har jag inte lyckats hitta något. Sure, han varit med i Marple, men gay var han inte :(

    Han spelar iofs William Pitt the Younger (brittisk PM på 1700-talet som antas ha varit gay) i Amazing Grace, men rollen känns inte riiiiiktigt stor nog för att räknas. Eller jag vet inte. han är med ganska mycket, men GÖR inte så mycket. Funderar på om jag ska recensera den…

  2. En kort men välformulerad recension! Trevlig webplats förresten, jag ska definitivt titta närmare på den. Hittade hit för att jag sökte efter svenska recensioner av Stuart-filmen.

    Jag såg faktiskt den här filmen under eftermiddagen idag och blev mycket berörd. Jag tyckte som du, att det var härligt med en film om manlig vänskap, scenen där Stuart och Alexander gick hand i hand längs motorvägen var bara för härlig!

    Jag har en liten Tom Hardy-kick efter att ha sett Inception och imponerats av hur han lyckades stjäla scen efter scen. Jag är ännu mer imponerad efter att ha kikat igenom delar av hans bakkatalog. Rocknrolla, The Take och nu Stuart a life backwards… Mannen har talang! Bronson står näst på tur.

    Cumberbatch (underbart namn!) fick mig även att längta efter SVTs utlovade sändningar av BBCs nya Sherlock. Ibland lyckas man sannerligen missa några av de mest intressanta skådespelarna som är verksamma… *skakar på huvudet*

    Har du sett att Hardy och Cumberbatch återförenas i Alfredsons kommande Le Carré-thriller förresten? Jag var peppad på den filmen redan innan, nu kan jag knappt vänta.

    Jag ska hursomhelst hålla utkik efter dina kommande recensioner! Ta dig gärna en titt på min blogg också, jag skriver mycket om homoerotik i serier (tecknade sådana), dock ur en kvinnlig läsares perspektiv.

    1. Alltid roligt med nya läsare!

      Det är lite av en utmaning för mig att skriva korta recensioner, har annars lätt för att sväva ut. Relevans ska alltid vara relevant ;)

      Jag fullkomligt älskade filmen, och försöker nu få alla jag känner att se den. Tyckte också om när de gick längs med motorvägen, och hela biten när de är ute vid landstället. Scenen i köket är så fin.

      Roligt att vi hittade filmen från varsitt håll, jag har precis börjat gräva ner mig i Cumberbatches bakkatalog, nu när jag känner att jag grävt klart i Sherlock Holmes. Så SVT har utlovat Sherlock? Spännande.

      Visste faktiskt inte att de skulle spela mot varandra igen, tack för upplysningen. Ser fram emot det!

      1. Tinker, Tailor, Soldier, Spy heter filmen. http://www.imdb.com/title/tt1340800/ (finns även en hel del nyhetsnotiser av intresse där)

        De spelar in den just nu tror jag, men eftersom jag inte känner till boken filmen baseras på vet jag inte i vilken utsträckning de har scener tillsammans.

        Det är alltid härligt att upptäcka guldkorn som ”Stuart” medan man gräver ner sig i en ny favoritskådespelares bakkatalog. Jag hittade även Mysterious Skin (med Joseph Gordon-Levitt) efter att ha sett Inception. Fantastisk film den också.

        Jag hittade några intressanta länkar om ”Stuart” förresten:
        http://www.telegraph.co.uk/culture/3667330/My-friend-Psycho.html (skriven av författaren till boken)

        Intervju med Hardy om att jobba med ungdomar på glid:
        http://www.cambridgelinkup.org.uk/2010/05/stuart-a-life-backwards/

        1. whoa, det var inte en dålig rollista!

          Försöker komma på om jag sett Mysterious Skin eller inte. Tycker jag känner igen plotten efter att ha läst Johnnys recension, men det kan ju antagligen vara så att det är recensionen jag läst innan.
          Hm, bör nog se den, vilket som.

Kommentera

