HBTQ-nyheter


Okej, jag har massor av trevliga nyheter!

Först ut är tre saker jag läste i QX:

  1. ComHem ska börja erbjuda Out-TV – en renodlad gaykanal – i sitt utbud. Den kommer att börja sändas 1 mars och de första två månaderna är gratis.
  2. Den 14 februari är det QX GayGala på Cirkus i Stockholm. Den kommer att visas på TV4 den 19 februari, 21.30.
  3. Jag dödade min mamma har äntligen kommit till svenska biografer. I alla fall Victoria i Stockholm.

Sen såg jag en Cinemateket-programtidning av en slump här om dagen och tog med den hem, vilket jag inte har gjort på flera år. Det visar sig att det kommer vara Queer på Cinemateket 24-27 mars. Filmer som kommer visas är dokumentären The Celluloid Closet, intersexfilmen XXY, transfilmen Mitt liv i rosa, flatfilmerna The Watermelon Woman och The Owls, bögfilmerna Brotherhood och Ludwig samt kortfilmerna Bögjävlar, Lucky Blue, I fred, Kompisar, Födelsedag.

Utanför själva temadagarna visas även andra queerfilmer (9 feb-23 mars): Fucking Åmål, Döden i Venedig, Ung Rebell (ikväll 20.15 på bio Victor, går även på TV i veckan), Johnny Gitarr (lesbisk subtext i butchig förpackning), Persona(lesbisk subtext, går även på TV i veckan).

Kolla upp mer tider och datum i programmet.

/Johnny

3 comments

Kommentera

