Böglobbyn existerar! Yay!


Det gör mig glad att se hur homosexualitet får mer plats i rutan. Det är inte bara i filmer, utan även i svenska TV-program, dokusåpor och reklam.

Speciellt TV3 känns som kanalen för HBT-personer. De har någon vinjett där man först får se en ”damtoalettfigur” och sen en till damfigur och sen två damfigurer ihop (så att de blir som en symbol för lesbiska par). De har en bög- och en heteromotsvarighet också. Det kan argumenteras att det är heteronormativt att använda de där stereotypa figurerna – men jag tycker att det känns som ett viktigt statement.

De visar också Lyxfällan, som på senaste tiden både har haft med ett bögpar och ett lesbiskt par som blir uppläxade om hur de sköter sin ekonomi. Det är viktigt, eftersom man får se paren som en familj med bostad och delad ekonomi. Många av de som ser programmet är nog i behov av att få se alternativa livsstilar, tror jag fördomsfullt (och är ändå en av de som älskar att kolla).

En reklam jag reagerade på var Fastighetsbyråns reklam där de använde sin slogan ”Vi älskar lyckliga slut”. Ett av klippen föreställde en man som hejade på sin make som höll på att föda barn. De håller sedan upp barnet och ser lyckliga ut:

Den reklamen hade visserligen lite humor i sig och det kan uppfattas som homo/transfobisk men eftersom den efterföljs av ”vi älskar lyckliga slut” så tolkar jag den inte som illvillig.

Sen har Sova Sängvaruhuset en reklam just nu (eller i alla fall för några veckor sen) där olika människor testligger sängar – bl.a. två män i samma ålder ligger och provar säng tillsammans. Inget direkt sexuellt pågår mellan dem i bild men man kan ju tänka sig att de bor ihop och ligger med varandra på fler plan än så (om man tror något annat är man nog väldigt pryd). Det här är mer av en by the way-approach, vilket jag tror är ett extra effektivt sätt att göra homosexualitet till en vardagsgrej.

Uppdatera mig gärna på fler TV-exempel.

2 comments

    1. Åh, vad bra! Men jag hör inte så tydligt i slutet. Säger Jerry ”Du vet när man blir kär i någon…? Då blir det i hela kroppen.”?

Kommentera

