Anders als die Andern


Anders als die Andern, 1919, Tyskland

Paul Körner (Conrad Veidt) är konsertpianist och homosexuell. På grund av detta och att homosexualitet är olagligt råkar han ut för utpressning av småfifflaren Franz Bollek (Reinhold Schünzel). Gång på gång får han betala sig ur knipan och det gör kärlekshistorien med hans lärling Kurt (Fritz Schulz) svårare.

Ja, det står 1919 – du läste rätt. Den här svartvita stumfilmen lyckades till större del mirakulöst räddas från Nazitysklands totalcensur av homosexualitet. Den enda kopian som hittades i Ryssland har restaurerats och satts ihop med hjälp av några stillbilder så att storyn blir sammanhängande. Och det är homopropaganda – underbar och riktigt bra sådan. Psykologen Magnus Hirschfeld pratar om det ”tredje könet” och att homosexualitet är naturligt och inte en sjukdom eller ett brott. Det queera budskapet som förmedlas i texten mellan scenerna känns läskigt modernt – och det gör att nutiden känns läskigt omodern. Man blir så deprimerad när man inser hur HBT-vänligt allt hade kunnat vara idag om inte filmer som denna förstörts och förbjudits.

/Johnny

6 kommentarer

  1. Den finns tillgänglig här på Google video – lagligt, förmodar jag, eftersom den är så pass gammal: http://video.google.com/videoplay?docid=3563045247830800308

    Tack för tipset, det var en mycket intressant film! Bland annat var det spännande att faktiskt få se Hirschfeld föreläsa. Mycket av det han förmedlade (såsom det framstod här) var faktiskt förvånansvärt bra (dock inte allt och helt, förstås, och Foucault kan ju släpas in här), speciellt med tanke på att detta var för nittio år sedan – som du skriver, det ger en insikt som är både uppmuntrande och deprimerande. Det är också skrämmande att tänka på hur situationen i Tyskland skulle bli bara tjugo år senare …

    Synd att inte hela filmen finns bevarad, bara.

  2. Jag ligger lite efter i min gayfilmsbloggläsning och i samband med inlägget om glömda filmer ska jag försöka injicera lite ödmjukhet här med att säga att jag älskar att läsa recensionerna här. Och jag är nyfiken på vad du tycker om Brytningstider, själv lyckades jag inte komma på något förhållningssätt. Men mer om det en annan gång. Keep up the good work, helt enkelt.

Lämna en kommentar