Capote (2005)


capoteCapote, 2005, USA

Regi: Bennet Miller

Den 14 november 1959 skakas den lilla staden Holcomb i Kansas av ett brutalt mord på en hel familj. Författaren Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) läser om mordet och blir intresserad. Han bestämmer sig för att skriva en bok om händelsen genom att intervjua alla berörda, inklusive de två mördarna Dick och Perry (Clifton Collins Jr). Till Perry får Capote en särskild relation som binder dem till varandra under flera års tid, samtidigt som boken växer fram.

Tidigare har jag sett en dokumentär om Truman Capote och tänkt att han och historierna kring honom verkar väldigt intressanta. Det var också den här filmen. Den visar de många bottnarna och lagren i relationen mellan den självupptagne och delvis manipulative Capote och den lika manipulative Perry. Mellan dem finns både ett ömsesidigt beroende och en svårgreppbar kärna av kärlek. En bra film om vänskap, utnyttjande och beroende – och om en fascinerande person. Tror minsann att jag ska ta och läsa någon av hans böcker!

/Bobbi

imdbfavico

3 kommentarer

  1. Jag har varit intresserad av att se Capote länge, men de blir aldrig av. Blir bara mer sugen när jag läser om den nu, kanske får ta mig tid ikväll och se den!

    Ja, tänk över de, hade varit skoj med länkbyte till olika typer av filmbloggar, med olika inriktning :) Ta hand om er så länge!

    / mvh
    http://heardfromafriend.wordpress.com

Lämna en kommentar